lørdag 5. juli 2014

Planlegger sommertur




Bildet er fra min første tur alene i 2010 - Trollheimen (dårlig oppsatt telt!)

På tirsdag reiser jeg sammen med en kompis av meg fra Canada opp til Rendalen. Der skal vi møte ei venninne av meg og sammen skal vi ri opp til en seter, sette fra oss hestene og fortsette til fots. Med sekk og telt skal vi campe og kose oss i frisk norsk natur. Og med innslag av kajakpadling kan ikke dette bli annet enn en drømmetur!






Jeg har til nå brukt min Bergans Trollhetta tursekk, men i går kom sekken jeg vant i en G-sport konkurranse på facebook, så nå skal denne testes. Fjällräven Kajka 75W Ryggsekk. Tenk det da! *Heldig* Som jeg gleder meg!! 
Nå drømte jeg meg litt bort. Det jeg skulle si var hvor utrolig viktig det er å bruke tid på å tilpasse sekken før du drar ut på tur. Gjerne spør om hjelp i butikken når du kjøper sekken. Det er viktig å tilpasse med en del vekt og dette har de gjerne tilgjengelig i seriøse sportsbutikker. Hvis ikke er det en bruksanvisning på sekken. Prøv deg litt frem og kjenner du at noe ikke stemmer på turen, ta deg tid til å ordne det med en gang. "Teknisk hvil" kaller vi dette i Forsvaret, og taes helt i starten etter 10 minutter marsj. 


Pakkeliste er det neste jeg lager meg, jeg trenger en slik som jeg kan krysse av på, hvis ikke glemmer jeg fort ting. 



Pakkeliste
  • Telt med + plugger og teltstenger   (er det lenge siden du har brukt det, sett det opp før du drar)
  • Sovepose  (en som tåler ned mot 0, det blir kaldt om nettene selv om sommeren)
  • Liggeunderlag
  • Kokesett og brennstoff    (jeg bruker primus på gass denne turen)
  • Mat    (planlegg måltidene. går du alene kan mat som realturmat spare deg for mye vekt)
  • Kopp
  • Fat og bestikk (event. spork)

Ta på:
  • Undertøy i ull -gjerne (t-shirt + ) tynn genser     (Ull passer til alle årstider og holder deg varm selv når du er våt)
  • Ullsokker    (høye nok)
  • Turbukse     (vindtett)
  • Jakke m/hette    (vind og gjerne vannavstøtenede/tett)
  • Fjellstøvler/sko
Ta med:
  • Lue
  • Ull- og evt. vindvotter
  • Tykk jakke i ull eller fleece   (anbefaler plagg med glidelås så du lettere kan lufte om du blir varm)
  • Ekstra klesskift i ull
  • Shorts
  • Førstehjelpssaker    (se tips nederst på siden)
  • Sokke -og undertøyskift
  • Toalettsaker og lite håndkle
  • Toalettpapir  (firstprice har lommetørklær i familypack, disse er lette å ha i bukselomma)
  • Solbriller + solkrem
  • Myggspray og myggnetting!
  • Kart, kompass og kartmappe
  • Kniv (jeg er veldig glad i multitool, men har også med en større kniv)
  • Fyrstikker eller
    lighter (i pose)
  • Hodelykt
  • Ekstra batterier til lykt (i pose)
  • Drikkeflaske
Førstehjelpsutstyr

Min opplevelse er at disse ferdigpakkene er ufulstendige og kostbare. Kjøp heller det du trenger og pakk det i en toalettmappe e.l.

Vanligste skader på tur er gjerne gnagsår, forstuing/vridning (RICE-prinsippet) og kuttskader.
Dette er hva jeg tar med meg: 

- Sportsteip
- Enkeltmannspakke
- Fucidinsalve 
- Ispose
- Støttebandasje
- Plaster

Antall må vurderes ut i fra antall persjoner og dager på tur 





4 kommentarer:

  1. Så fint vi skal få det!! <3 Prøver å tenke ut hva slags ekspedisjon vi skal legge ut på. Padle i Sølensjøen og gå på Sølen må vi jo! ;-) Gleder meg til å legge en plan sammen med dere!! :D

    SvarSlett
  2. Ja, ett år etter vi snakket om at vi måtte dra på tur sammen, skal vi endelig gjøre det! :D Ja, de to er bankers! ;) Takk det samme Maren <3

    SvarSlett
  3. Fint pakkeliste! :) Ser du bruker multitool, kan du anbefale ein type, eller er alle typar like gode?

    SvarSlett
  4. Takk 😃 jeg personlig har stor tro både på victorinox og Leatherman, men holder en knapp på sistnevnte. De finnes i mange varianter både utstyr- og prismessig. Outnorth.no har gode priser men ikke det største utvalget 😊

    SvarSlett