tirsdag 1. juli 2014

Hjemmelaget Lasagne



I dag fyller min kjære år og han ønsket seg lasagne til middag.
Lasagne kan være kjempe enkelt. Likevel er det heller ikke så mye som skal til, for  å gjøre den mye bedre enn ferdigpakken fra Toro.

Jeg starter med å lage pastaendeigen, deretter gjør jeg klar kjøttsausen, hvitsausen, og når alt er klart til å legges i forma lager jeg pastaplatene og legger lag for lag med kjøttsaus, pastaplater, hvitsaus etc.

PASTA
Det finnes uendelig mange oppskrifter, men hvor mye mel avhenger av hvor mange egg og størrelsen på eggene.
Jeg bruker ca 70g mel pr. egg (fyll heller på ved behov)

Eks:
35g hvetemel
35g durumhvete
lita klype salt
en skvett olje
event. ferske urter, smaksatt olje e.l.

Legg det blandede melet i en bunke på bordet (eller i en bolle), lag et  hull i midten og ha i oljen og egget. Jobb med deigen til den er fast, men ikke tørr.
Pakk den så inn i plast og la den ligge kaldt i minst 30min.



Det er mange måter å bearbeide pastaen på, men jeg sverger til pastamaskin. da blir deigen smidig og fin og det går litt raskere.



KJØTTSAUS

Jeg er super glad i å bruke av hva jeg faktisk har. Så denne gangen ble det gulrot, chili, hvitløk, løk som ble raspet og kuttet og surret sammen med urtekrydder, paprikakrydder, salt og pepper i olje. Når det har blitt varmt i gryta heller jeg over bokstomat i ønsket mengde, som jeg lar putre mens jeg steker kjøttet. til slutt blander jeg alt og lar det stå å putre på plata mens jeg forbereder hvitsausen.



HVITSAUS

Jeg kjører i dæsj, en dæsj smør, en dæsj mel og melk til den er passe tykk.
for nærmere beskrivelse anbefaler jeg å ta en titt på Tine.no

I denne har jeg både en skvett fløte og muskatnøtt


Nam Nam Nam :)



TIPS
*Pasta: velger du å bruke ferdigplater kan det lønne seg å kokeopp litt vann å å la de trekke litt før du bruker dem. Da er de enklere å tilpasse og de blir saftigere i Lasagnen.

*For lite eller for tynn saus; ta litt mel og melk i en kopp og rist godt, hell den så i en tynn stråle i sausen mens du rører godt. La den så få et nytt oppkok.

*Hvitsaus: for litt ekstra god smak bruker jeg litt muskatnøtt. Det gir en mild og rund smak.

*Syrlig tomatsaus? bruk litt honning, sukker e.l. for å jevne ut syren i sausen

*Lek og kos deg med maten :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar