søndag 13. juli 2014

Kajakk & Fottur til Sølen

Avreise fra Maren i Rendalen...


Dag 1

Jeg startet pakkingen nesten en uke i forveien, bare "litt" ivrig kan du si. Likevel sto jeg opp til tidlig for å ha god tid til å gjøre siste finish. God tid ble det ikke og ting ble nærmest kastet inn i bilen slik at jeg skulle rekke å komme meg til Gardermoen i tide.  På Gardermoen plukket jeg opp en stykk Canadier som ikke helt viste hva han gikk til.
Jeg og Cody møttes da vi begge var backpackere i Australia. På en gård jobbet vi for kost og losji og ble ganske godt kjent gjennom varrierte arbeidsoppgaver. Den gangen møttes vi på "nøytral grunn", nå var det min tur til stolt å vise frem Norge.

Fra flyplassen bars det opp til Rendalen. Orker ikke en gang å nevne kø og vegarbeid, men tid tok det, og vi ankom rundt 17.00
Planen var å ri inn til familien Løken sin Seter Åkrådalen, sette igjen hestene der og derfra ta turen videre i kajak. Men hest er som dyr flest, tidvis uforutsigbare... Han Arve hadde slett ikke tenkt å drasse på oss og vårt pikkpakk opp til fjellet, så da ble det bil i stedet.

Dette møtte oss da vi kom frem til Lombnesbuvika

Vel inne i Fiskevolden fant vi frem kajakkene som tilhører firmaet Åkrådalen.no som leier ut kajaker, tilbyr guidede turer, hytteutleie med mere. Nå var vi så heldige å få låne de på tur.

Jeg har aldri padla kajak før og var veldig spent på om jeg kom til å bli våt eller ikke, men det gikk overraskende greit! Snille nybegynnerkajaker tok oss helberga frem til første overnatting.

Her er det mange muligheter!


Ikke langt fra vannkanten fant vi en tillaget bålplass og fyrte opp, mest for å holde mygg og knott på litt avstand, for kaldt var det ikke. Middagen ble derimot tilbredt på primus og besto av potetmos og godt krydra kjøtt (forhåndsstekt). Mat som spises ute i friluft smaker som oftest fantastisk og det gjorde dette også! :)


Middagen, potetmos og forhåndsstekt kjøttdeig

Super kos med sommerbål


Rundt 22 fant vi det for godt å ta kvelden. Med hver vår jervenduk og sovepose krølla vi oss sammen for natten. Selv om vi dekte det som dekkes kunne og med myggnetting tredd ned over hodet er det nesten utrolig at vi ikke ble blodfattig. Mygg og knott gjorde iherdige forsøk gjennom hele natten og klokken 6 orket ikke jeg lenger å ligge stille. Nytt bål ble tent og frokost fortært før vi gjøv løs på ny dag.

Føler meg lekker i myggnettingen min... Men ville ALDRI vært foruten!

Her er soverommet vårt for natta.





Frokosten besto av havregryn jeg hadde sukra litt på forhånd, vann, rosiner og fløtepulver :)



Min opplevelse er at turen ofte blir bedre hvis en tillater seg å starte rolig første dagen. Da kommer en lit i gang og motivasjonen øker ihvertfall hos meg etter en snill start!

Haha, duckface hører liksom med! ;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar